تمکین چیست؟
نوشته شده توسط : ریحانه

تمکین چیست؟

 

اطاعت یعنی الزام. هنگام انعقاد عقد نکاح بین زن و مرد، هر یک از طرفین موظف به رعایت وظایف شرعی و قانونی در روابط خود هستند. اطاعت یکی از این وظایف است.

 

وقتی زن و مرد با یکدیگر ازدواج می کنند، قانون و شرع آنها را موظف به انجام یکسری وظایف و مسئولیت ها در قبال یکدیگر می کند. قانون مدنی از این وظایف به نام تمکین استفاده کرده است.

 

در مقاله پیش رو بررسی خواهیم کرد که نافرمانی چیست و چه عواقبی دارد.

 

اطاعت چیست؟

 

واژه اطاعت معمولاً برای زنان به کار می رود. یعنی زن باید یکسری وظایف را در قبال شوهر انجام دهد و حقوق او را رعایت کند. اما محدود کردن اطاعت فقط شامل زنان نمی شود. زیرا مردان نیز نسبت به همسر خود وظایفی دارند و موظف به انجام آن هستند.

 

طبق قانون ما دو نوع تمکین داریم. این دو نوع عبارتند از:

 

تمکین خاص: یعنی زن مکلف به رفع حوائج عقد است. به عبارت دیگر، زن باید نیازهای غریزی شوهر خود را برآورده کند.

 

تمکین عام: تمکین عام نیز به این معناست که زن در زندگی حضور داشته باشد و در همه امور زندگی از شوهرش اطاعت کند.

 

شایان ذکر است که زن تنها در صورتی نمی تواند از شوهر خود اطاعت کند که اطاعت برای او ضرر داشته باشد. همچنین زمانی که زن بدون عذر موجه از خانه خارج شده و از بازگشت امتناع می ورزد، مرد نیز می تواند درخواست تمکین کند.

 

کدام یک از خواسته های شوهر را زنان نمی توانند اطاعت کنند؟

 

بر اساس قانون، تامین نیازهای مشروع جنسی بر عهده زن است، اما البته زن می تواند از نافرمانی در رابطه با برخی از امیال جنسی مرد که ناشی از انحرافات جنسی است، جلوگیری کند. برخی از این انحرافات جنسی عبارتند از:

 

اگر شوهر بخواهد که شخص دیگری اعم از زن یا مرد در آمیزش او حاضر شود. اگر شوهر تقاضای جماع مقعدی کند و زن راضی نباشد. و امثال آن. اگر شوهر بخواهد که زن با شخص دیگری اعم از زن یا مرد رابطه جنسی برقرار کند. اگر شوهر بخواهد که زن با دیگری غیر از شوهرش گفتگوهای تحریک آمیز جنسی داشته باشد. اکنون این مکالمات می تواند از طریق پیامک، تلفن، چت، مکالمه مستقیم یا هر وسیله ارتباطی دیگری باشد. اگر آمیزش جنسی به زن آسیب جسمی وارد کند.

 

نفقه چیست؟

 

نفقه به معنای برآوردن کلیه نیازهای مناسب و متعارف زوجه از قبیل پوشاک، مسکن، اثاثیه، غذا، هزینه های بهداشتی و درمانی و خادم در صورت نیاز یا عادت به دلیل بیماری یا نقص عضو است. در عقد دائم نفقه به عهده شوهر است. .

 

اگر مردی از دادن نفقه زن تمکین کننده امتناع کند به حبس محکوم می شود. در صورت امتناع مرد از پرداخت نفقه، زن می تواند به دادگاه مراجعه کند. در این صورت دادگاه نیز میزان نفقه را تعیین و زوج را محکوم می کند. البته اگر زن از منزل خارج شود و تمکین نکند، نفقه ای به زن تعلق نمی گیرد.

 

حق حبس چیست؟

 

طبق قانون، زن می تواند تا زمانی که مرد مهریه زن خود را کامل نپردازد، از تمکین شوهر خودداری کند. البته این عدم تمکین موجب محرومیت از نفقه نمی شود.

 

در مورد مهریه نیز لازم است بدانید که نیمی از آن قبل از دخول به او تعلق می گیرد و در صورت دخول، مرد باید مهریه را کامل بپردازد.

 

نتیجه نافرمانی

 

برخی از پیامدهای نافرمانی عبارتند از:

 

مرد می تواند از دادگاه تقاضای ازدواج مجدد کند. در اثر عدم تمکین، زن مستحق نفقه نیست. مرد می تواند تقاضای طلاق کند و این یکی از عواقب عدم تمکین است.

 

لازم به ذکر است که در تمامی موارد فوق ابتدا شوهر باید عدم تمکین همسر خود را ثابت کند. مراحل اجرا به این صورت است که مرد ابتدا درخواست خود را به دادگاه تقدیم می کند. حال اگر دادگاه خانواده زوجه را محکوم به تمکین کند، مرد می تواند از این حکم برای بهره مندی از دعاوی دیگر مانند طلاق، جواز ازدواج مجدد و مانند آن استفاده کند.

 

در چنین مواردی اگر مردی بخواهد زن خود را طلاق دهد باید مهریه زن خود را بپردازد. البته حقوق دیگری مانند نصف دارایی مرد، نفقه و... به او تعلق نمی گیرد.

 

نافرمانی زن باعث می شود که او را زن بی ادب خطاب کنند. در واقع به زن ناسازگاری گفته می شود که بدون عذر از شوهر خود اطاعت نمی کند. طبق قانون چنین زنی مستحق نفقه نیست.

 

 





:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 خرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: